Restaurering i verdensklasse

0

Tirsdag 18. april tok de Havilland DH.60 Moth av fra Kjeller flyplass etter 10 års restaureringsarbeide. Flyet ble bygget i England i 1929, men har ikke fløyet på 87 år. Flytypen ble også bygget på lisens på Kjeller Flyfabrikk og var forløperen til de Havilland Tiger Moth som også ble bygget på Kjeller.

Bak restaureringsarbeidet står KFF (Kjeller Flyhistoriske Forening) under ledelse av Per-Øivind Skarphol og Juul Furulund. Pilot under prøveflyvningen var Helge Storflor. Flyet vil få en sentral plass på Flydagen 21. mai.

Moth DH60M 125 LN-KFM vil, som verdens eldste serieproduserte Moth, bli landets eldste luftdyktige flymaskin. Moth 125 har byggenummer 711-800, og ble levert fra de Havilland fabrikken i Stag Lane, England 26. mars 1929. Flyet er det andre eksemplaret av DH60M som ble bygget. Flyet ble opprinnelig levert til de Havilland Aircraft Ltd i Melbourne, Australia, som fikk registrering VH-UKC i mai 1929.

I starten ble Moth-ene bygget med treskrog. DH60M-typen var først ute med skrog bygget av sveiset stålrør. «M» i betegnelsen står for metallskrog. Metal Moth, eller Standard Moth som den ble kalt i Norge, var forgjenger til DH82 Tiger Moth. Det er flere identiske deler i de to flytypene, blant annet skrog, deler av understell, haleparti og ror.

Hærens flyskole på Kjeller benyttet i alt 13 av disse flyene i perioden 1929–1939 hvorav 10 fly var bygget på Kjeller.

Flyet har fått nye vinger, nye haleflater og skroget er i stor grad blitt nytt. Det er lakkert ved 335-skvadronen på Gardermoen. Flyene i Hærens flyvåpen har vanligvis olivengrønn farge, mens Standard Moth blir aluminiumfarget og får nummeret 125 på siden. Det får dermed samme fargeskjema som den siste Standard Moth-en som ble levert fra flyfabrikken på Kjeller 31. mars 1932.

Foto: Martin Bunaes

Share.

About Author

Leave A Reply